Gamla anor, nya idéer

Funderar på att gå ut. Har druckit nästan en halvliter kaffe, surfar med ögonen och lyssnar på Sommar med öronen. Igår pratade Pär Holmberg om världens väder i allmänhet, den globala uppvärmningen och dess konsekvenser i synnerhet. När han spelade Jag ser det regnar släntrade jag just ner för backen mot Söder Mälarstrand och aningen oförberett började jag storgråta. Lutade mig mot muren en stund och tittade ut över staden och lät tårarna strömma bakom solglasögonen.
Pär Holmberg var grym. Han sa de saker jag redan vet, men nådde nu ut till många av dem som vanligtvis skiter i vilket. Kanske börjar någon som gjort inget att göra något nu. Kanske kan fler barn födda i vår tid, lära sig att leva med den sortens inställning istället för den som idag är dominant.

Jag var en aktiv miljökämpe förut. Miljöförman på internatskolan, medlem av miljögruppen. Rabiat i vissas ögon, charmig i andras. Men annorlunda. Avvikande.
Jag tyckte att det var så sjukt redan då. Att det ska vara udda att bry sig. Mainstream att ha stadsjeep och bry sig mest om det som generar mest pengar. Sorgligt. Jag grät oftare av hopplösheten då. Eftersom allt hänger samman och en jämställd rättvis värld blir allt mer omöjlig ju mer vi fuckar upp miljön.

Pär Holmbergs något keffa sång väckte de lagom nedgrävda känslorna till liv igen. Nu för tiden är jag vanligare, normalare och mer mainstream. Jag brottas mindre, hänger mer med likasinnade. Och plötsligt saknade jag internatskolan, trots att tillvaron var så jobbig då. Eftersom min identitet var så självklar där. Mitt jag bröt i djärv kontrast mot majoriteten dem och i deras ögon var jag lika absurd som de var i mina.
Nu för tiden har jag lite svårare att urskilja mina egna konturer.

Kommentera

