Sjätte dagen

Igår svävade jag på moln. Badade med Moneypenny, fikade, sprang in i brorsan två gånger under samma eftermiddag. Mötte en gammal vän på min promenad längs Årstaviken. Köpte tre par ljusblå, fina trosor. Blev uppringd av en nära vän jag inte pratat med på länge. Fixade och donade med filmen. Sjönk djupt ner i stora tankar om livet och framtiden och Afrika.
Läste ut Zahiren. Har nog den att tacka för mycket av det som snurrar i skallen. En enskild människa kan inte förändra världen. Flera miljoner människor har läst Pablo Cuelo och hans ord om kärleken till oss själva och vår omgivning. Och jag tror att alla dessa miljoner efteråt tänkte att shit vad rätt och vad bra, chillade i tanken några dagar och föll sen tillbaka i sina gamla mönster.

Som jag. Jag är upplyst och uppfylld idag. Men samhället ser ut som det gör, jag blir på ett visst sätt, önskar mig vissa saker. Glömmer att träna på att älska mig själv. Blir ledsen över trivialiteter och sover dåligt på nätterna.

Som enskild individ är det svårt att vända mänsklighetens onda spiral. Den sitter för hårt fast i oss. Men jag kan kämpa mot den. För min egen skull. Förändra min egen värld.

Det är nog vad livet handlar om.

Kommentera

