Klackarna i taket

Jag var klädd i frack och lackskor. På besök i ett museum där hästar i olika färger och former var en specialitet. Vi stod samlade likt ett begravningsfölje, skulle ta avsked av någon och ha fest på samma gång. Jag blev svartsjuk och gick därifrån. Snodde vaktmästarens nyckel och började tillsammans med Roomie att låsa upp diverse dörrar.
Betongväggar täckta med målningar av röda, skenande hästar. Ett annat rum fullt av antika möbler.
Plötsligt flåsade vaktmästaren mig i nacken.
Är det okej att titta sig omkring lite? undrade jag. Det fick jag.
Brorsan, en kusin och en dvärg dök upp ur skuggorna. Även de iklädda frack. Arm i arm gick vi tillbaka mot festen. Jag började sjunga:
There´s no business like showbusiness… De andra hakade på. Vi gjorde små upphopp och slog klackarna mot varandra.
På ytan var jag glad. Inuti fortfarande svartsjuk.
Då ringde klockan.

Kommentera

