Här tar det slut

Klockan är snart ett och jag ser ut som något katten släpat in. Jag borde kanske vara glad över den lyckade premiären, men istället ligger vemodet som en ring runt hjärtat och jag är nära gråten hela tiden.
Att var verkligen fint. Alla jag bryr mig om kom dit och efter dunderkris kunde alla filmer slutligen visas och vi fick jättefin respons och blev fulla ihop efteråt. Precis som det skulle vara.

När stället stängde, droppade folk av. Några hamnade på falafelställe och slutligen ännu färre på en bänk i väntan, 26 minuter bort. När tåget rullade in reste han sig och drog väskan över axeln:
Här tar det slut.
Vi kramade hej då och jag gick mot mitt eget tåg, utan att titta tillbaka eftersom tårarna som utlöst av hans ord redan börjat droppa. Ohejdat. Veckor och månader av återhållen stress kunde inte motstå alla glasen vin.
Här tar det slut.

Han är den enda som envisats med att vara vän. Av alla killar jag hängt med. För jag envisas ju tillbaka. Och jag tror verkligen att han menar det, till skillnad från vad jag brukar göra när jag föreslår någon något liknande. Jag förstår dem. Det är skit att vara vän med någon man bara vill borra in näsan i. Riskfyllt dessutom, eftersom man kan tvingas titta på när någon annan istället får borra in näsan.
Och ändå sitter jag där, på en bänk, och är vän.

Drömmen är ju ändå att killen som jag vill ha så mycket just för att han inte vill ha mig alls (det kan vara så, det behöver inte vara så) ska ta tag i mina axlar, ruska om mig och tala om för mig hur grym jag är och hur mycket vi behöver vara med varandra.

Men det händer inte. Och lika mycket som jag längtar efter det, är jag skitapåmigrädd för det. Och den där stenen jag ibland drömmer om att ligga under, ter sig mer lockande än någonsin. Att söka upp.

Men shit va skönt det är att gråta. Stora snoriga trötta bakfylletårar.

Ett svar to “Här tar det slut”

  1. Åh. Jag vet hur det verkligen är. Hur man egentligen verkligen vill uppriktigt säga att den personen är den sista man tänker glömma. Och få höra samma sak av den personen – tillbaka.

Kommentera

