Städa

Det är söndag och jag ska städa mitt hem. Vårväder och västerläge får skabbet i vrårna att te sig extra snuskigt och behovet att rensa upp skiten vinner över att gå ut i solen.

Drömde att jag befann mig i en stor lagerlokal där vi skulle sätta upp en pjäs. Min roll var att springa omkring och låtsas som att jag letade efter något. Alla var eleka mot varandra på ett eller annat sätt. I golvet fanns falluckor.

Igår natt var jag på välgörenhetsgala i ett stort hus på en kulle. Ivone var där, fast i form av min barndomsbästis M, Ivones man, vita dukar och massor av människor. Vi skulle äta gott men maten smakade trä och jag gick därifrån. Mot parkeringsplatsen med förvaringsskåpen, där jag låst in mina grejer. En stor öde grusplan med en radda metallicskåp där man satte sitt eget medhavda hänglås. Friskis och svettis.
Det skåp jag trott mig valt stod på glänt och jag fasade att jag satt låset på fel ställe. Såg en kvinna som letade efter något och frågade om jag kunde hjälpa henne på nåt sätt.

De har tömt skåpen sa hon uppgivet. Allt är borta.

Jag såg det nu. Det hade varit inbrott. Och min dator, min DATOR med filmen hade legat där. Jag hittade datorväskan, tom, och föll på knä i gruset. Inlindad i samma ångest-uppgivenhet som sekunden efter stölden på gatan i Beira.
Borta! Allt arbete. Filmen. Nej.
Så kom jag på att vi ju sparat över materialet på extern hårddisk.

Har en hög osorterade drömmar efter de senaste dagarnas hysteriska sovande.

Nu en bamyl och därefter friskförklaring. Nån måtta får det vara.

Kommentera

