Rör inte min kompis

En idiot överföll min bästis härom dagen, fick jag just veta. Och jag är så arg att tårarna sprutar.

Vi pratade om rätten att använda våld för att framföra sitt budskap igår på Damp. Jag tror inte på öga för öga. Även om jag gärna skulle puckla på den där jäveln så vet jag att det varken skulle göra mig lyckligare, eller världen en bättre plats att existera på, om jag gjorde det.

I senvintras publicerade tidningen Södermalm en kartläggning över var på Söder som våldtäkter ägt rum under det senaste året. Här bör du inte gå, och inte här eller här eller här. Och jag blev så sjukt förbannad och frustrerad eftersom artikeln i princip uppmanade alla tjejer att hålla sig inne. Inte promenera eller hitta på annat på egen hand. Helst inte dricka öl eller ha roligt eller träffa sina vänner utanför tullarna mer.
Men problemet ska och bör inte bekämpas så. Det är inte oss det är fel på, det är mongona som hoppar på oss och samhället som format dem. Och fortfarande, statistiskt sett, löper en kille mellan 18 och 30 år betydligt större risk att bli nedslagen och dödad på väg hem från krogen än jag gör att bli våldtagen och stympad.
Men det skrivs det sällan om.

Jag sprang ikapp en tjuv i Afrika, som snott alla mina grejer, eftersom jag inte kunde tolerera det. Efteråt sa många åt mig att jag agerat dumdristigt. Att jag borde låtit honom komma undan.
Tänk om han haft en kniv!!
Jag kände ingen rädsla. Jag handlade på instinkt. Och jag finner det aningen sinnessjukt att jag ska lära mig att tygla denna instinkt, eftersom världen är för osäker att prakticera den på.

Min bästis är okej fysiskt, men kommer antagligen att ta taxi hem nu, resten av sitt liv. Slut med det ensamma flanerandet i sena timmar.
Å, denna härliga, fria, demokratiska och jämställda värld.

Kommentera

