Mörkret flyr

Rosa tulpaner mot vita i köksfönstret. Födelsedagsklappen från brorsan, ett kinderägg också och middag på restaurang nån dag när jag har tid. Ofta ofta tänker jag på att han finns och att jag vore halv och ännu mer uppåt väggarna galen, om det inte vore för honom.

Jag låg i soffan på damp och och ojade, han drog lajn efter lajn efter lajn där den ena var klockrenare än den andra. Sakta tinade mina stela lemmar och frusna psyke och vårens alla knoppar slog ut i harmoni. Eller åtminstone mådde jag bättre, aningen mindre benägen att boka en biljett till Kuba. Eller Bali. Jag började komma på saker jag sa igår som faktiskt var ganska smarta. Roliga. Underfundiga sådär.
Insåg för fem miljonte gången att folk har olika psyken och tankegångar och att långt, långt, långt ifrån alla är som jag. Tänker lika mycket. Lika ofta. Eller lika många varv.

Ivone ringde från Maputo och var sig själv. En fläkt av minnesbilder och dofter. Imorgon kommer filmarbetet flyta bättre. Då har vi sovit ruset av oss. Och på kvällen, efter fredsmötet, på klassölen, ska jag dricka alkoholfritt. Hela veckan faktiskt. Inte en enda droppe. Möjligtvis på lördag, om Bruno bjuder på sprit på det uppskjutna 1-årskalaset.

Livet börjar kännas gott igen och nu börjar 22-ekot. Ett tecken på att jag borde logga ut, micra vetekaninen och somna med en varm, rosa tygkropp tryckt mot min.

Du verkar lite besatt av dina krukväxter sa en granne på en promenad för några dagar sedan. När jag pratade om att jag önskade mig att slippa känna så mycket. Vända och vrida på allt. Missförstå migsjälv. Istället sköta om krukväxterna. inte några specifika såklart, men det trodde han.

Imorse såg jag att hemtrevnaden behövde vatten. Och jag insåg att det är viktigt att inte försumma de verkliga växterna för de fiktiva.

Kommentera

