Diagnos: Psykfall

Sömnforskarna ville inte ha mig. Jag hade redan gjort alla de kognitiva övningar som projektet innehöll. Ha mig ville däremot manodeppressionsenheten på Huddinge, eller vad de nu kallas. En av deras psykologer var där och tyckte att jag skulle bli pillerknaprare för att komma till rätta med sömnen. Hon log hela tiden, talade tystare och tystare. Var en så typisk psykolog att jag drog mig till minnes hur jag som femåring vägrade att någonsin träffa en igen.

Mitt motto är att lära mig sova utan piller sa jag.

Skulle du tänka likadant om du hade ett hjärtfel? log psykologen.

Nej, det skulle jag inte. Men hjärtfel är hjärtfel och fram till idag har jag inte tänkt mig själv med hjärnfel. Jag har tänkt Hellre levande än platt. Hellre bergochdalbana än karusell. Jag har känt att jag fått allt större kontroll över mig själv, varit glad och lugn, accepterat mina dippar. Diggat mina toppar. Hade dessutom trott att dagens möte var menat att handla om min sömn.

På tåget hem grät jag hela vägen. Över att vara psykiskt sjuk. Över att antagligen aldrig kunna leva ett normalt liv om jag inte sattes på litium bums. Först efter jättekram av Margo och jättemaräng på kondiset hajade jag att det inte är mig det är fel på. Det är de platta, trötta psykiatrikerna. Som sitter där piller-hjärntvättade med sina receptblock och tror sig kunna bota alla med kemi. Men borde de inte ställa sig frågan varför vi har ett så stort behov av att knapra piller? Ta en titt på världen, på sig själva och sina egna värderingar? Bli glada när en person tror sig hantera läget istället för att ta fram jättemagneten, suga henne till sig och göra henne likadan som alla andra.

För att citera min far: Jag vill inte vara en grå hermelin. Era mongon.

Kommentera

