Mordgåtan löst

Inatt drömde jag att att jag gick längs en Stockholmsgata, mitt i natten på väg mot Pressbyrån tillsammans med Terese och en annan tjej som jag inte kände så väl. Terese var nervös och berättade att hon bar på en jättestor hemlighet. Hon hade nämligen bevittnat mordet på Olof Palme och visste med hundra procent säkerhet att det inte var Christer Pettersson som gjort det. Högtidlighållandet av morddagen hade varit traumatisk för henne, eftersom det rivit upp många sår. Hon hade bara varit sex år den dagen, men stått på andra sidan gatan och sett alltihop.

Men vem vare rå? frågade jag nyfiket.
Nej, det kan jag omöjligt säga sa Terese
Men du berättade för mig sa den andra tjejen som jag knappt kände. Förra veckan i en taxi när du var jättefull.

Terese blev alldeles grön i ansiktet. Trodde att hon hållit sin hemlighet men tydligen inte. Hon sa åt tjejen att hålla det hemligt, annars kunde det bli trubbel.

Det visade sig sen att killen som mördade Olof Palme var sjukt lik Christer Pettersson. Han hade t.om. varit med bland personerna bakom glasrutan inför vittnena. De hade lånat in honom just för att han var så lik. Ironiskt att han var mördaren då. Han var känd i Stockholms maffiakretsar, gick fri på Stockholms gator. Alltså kunde Terese vara i fara, om hon spred ut att hon varit på mordplatsen. Dessutom sett alltihop.

Jag är verkligen trött. Hela natten var keff rent sömnmässigt. Vi kom fram till Pressbyrån, och där hängde ett gammalt fnarr som jag bestämt mig för att ignorera. Det gick inte över förväntan och plötsligt fann jag mig själv pratande med väggen. Hemma i lägenheten. Vakendrömmarnas återvändo. Lagom till sömnterapin. Nu kommer de tro att jag är galen igen.

Jag sa åt folket att dra, fnarret hade med sig en kompis och jag ville sova. Jag talade om för mig själv att det var natt. Och det fungerade tills jag somnade om. Då jag drömde att det trillade in sms och jag vaknade igen av att jag rotade runt bland böckerna på sängbordet för att hitta mobben.

Gick upp klockan 7, har skrivit elva sidor översättning av pratkvarnen Ivone. Men nu är vi klara och imorgon har vi sovis till kl 10.

Kommentera

