Centralstationen


Vilken fin dag som snart är slut. Vi tog tåget till Uppsala och bussen till Flogsta och gick av vid fel Konsum trodde vi först. Men så talade en icke svensktalande utbytesstudent om för oss att vi var rätt och där stod gatans namn och det vita staketet.
Ninni var en genuin och hjärtlig person och bjöd på god lunch och kaffe. Som den första att se Ivone objektivt var hon viktig och i sina översättningar skrattade hon högt. Sa gång på gång vilken karisma, vilket kroppsspråk. Och vi fick se Ivone som rolig och levande och charmig och filmen kändes trolig och verklig och bra igen.

Promenad in till stan sen och jag försökte ringa Purre som goffade på IKEA så nästa gång fick vi ses istället. Och den rondellen som jag stod i och trodde låg nära hans hus, var inte alls i närheten så istället hamnade vi på Ovandahls konditori, drack kaffe och pratade kärlek. Vi gör det rätt ofta jag och filmpartner, eftersom vi är varandras nästans absurda spegelbilder. Ger varandra enormt konstruktiva tips på alla sätt och vis men ser inte skogen för alla egna träd som står i vägen.

Middag på Rhodos med mammamus och Leifen och vi firade att vara hemma. Och mitt i ringde Slebbs i jubel för att säga att vi blir grannar i sommar och vi skålade igen. Beställde baklava till efterrätt fastän magen stod i fyra hörn och rullade ut i iskylan, glada och varma. Blev lite frusna på väg till stationen, där vi nu befinner oss, internetande eftersom det var en timme till tåget. Men nu, bara en kvart.

Jag är glad. I kroppen och själen och tänker att fan va fint livet är. Och vad jag njuter av att vara glad, och tur att jag gör. Utan oro för att bli nere. Som händer. Men vänder. Ju.

Kommentera

