I tanken tillbaka

Vi hade planeringsmöte i skolan idag. Premiären är satt om två månader, förhandsvisning om 28 dagar. En del att fixa men jag gillar att vara upptagen.
Jag och Terese träffade en vän till Ivone efter skolan. Vi hade en present med oss till hans fru och han ville gärna bjuda på lunch för att höra mer om vår resa.
Vännens pappa hade jobbat i Maputo 1984 till 1989 och vi delade minnen, berättade vad som förändrats och vad som var sig likt. Han förklarade hur han kände familjen Soares och jag tror att vi fyllde i varandras luckor lite grann.
Efteråt strosade vi genom Globen köpcentrum alldeles sorgsna.

Som att åka tillbaka sa Terese och så kände jag också. Vi fick prata minnen med någon som var insatt. I skolan ligger fokus på Sydafrika, vilket inte är konstigt eftersom majoriteten plus läraren varit där och vi inte heller varit särskilt pushiga i att dela med oss av minnena och upplevelserna än. Det skjuter tillbaka tankarna, nu kom de tillbaka.

Vi åkte till Hornsan, köpte med oss en bag in box och satte oss i mitt kök. Terese gick just, skulle på jobbfest och jag sippar vidare på vinet. Beundrar moroten jag fick i present. Flygplan efter flygplan lyfter från Bromma och blinkar sig över mitt hustak. Beatles sjunger om Anna i min kassa stereo utan bas. Elementen har bestämt sig för sommar och värmer alldeles för lite vid min sida. Imorgon är det 22 år sedan pappa dog.

Jag saknar Mocambique. Jättejättemycket. Inte hela tiden, men latent om inte aktivt. Samtidigt känner jag mig mer lugn än andra början-på-mars i livet. Visst har jag drömt en och annan skum grej sedan jag kom hem, men jag har inte ångest och inte för mycket att göra. Dessutom har jag bestämt att min hjärna inte ska få fucka upp saker och ting den här våren, så ere bara.

Kommentera

