Äppelte och klåda under fotsulan som vägrar försvinna

Inatt drömde jag att jag landsteg på Chile, som var en jättestor ö av choklad. Vi var flera stycken som krälade oss upp genom den bruna ojämna terrängen, men jag var den enda som inte hade en biljett därifrån. Hittade ett drömlexikon på nätet men fick ingen träff på chokladberg. Antagligen borde jag sökt på landstigning eller något annat mer intellektuellt ord, men kunde det inte på engelska.

Drar in doften från äppeltét jag köpte innan jag åkte till Afrika som nu drar sig i jättemuggen lanky piggy Roomie gav mig för massor av år sedan. Sitter i en sjö av gamla dagböcker, började på en ny igår som är ljusblå och fick nostalgitörst. Då och då går jag genom arkiven för att se vad jag gjorde för exakt ett år sedan, eller två eller tre. Både intressant och skrämmande.

Förra året, natten mellan den första och andra mars, drömde jag att jag skulle köpa en kanelbulle på Pressbyrån, men snodde alla istället. I samma dröm stal jag även en Stockholmsfredsmedlems rouge och skämdes.

2 mars 2003 hade jag relationsångest över mitt i dåläget två veckor gamla förhållande, som höll i totala tre. På den tiden ett rekord jag bar med stolthet. Och året därpå 25-årskrisen, eller snarare ångesten över den kommande födelsedagen exakt en månad innan.

Skönt att bli äldre. Och klokare. Eller dummare.

Försökte beskriva mina framtidsdrömmar igår och insåg att jag forfarande är aningen vilse i pannkakan. Får väl glädja mig åt att ha många planer hellre än inga, men åtminstone för en vecka eller så vore det trevligt att vara säker på någonting. Fast egentligen. Om jag tänker efter är jag just nu rätt säker på att jag vill vara här. Jag gillar Stockholm. Folk ler faktiskt tillbaka när jag livsglädjegarvat dem i ansiktet under de senaste dagarna. Och när det blir vår kommer solen in i mitt kök och mitt rum och stannar länge. Stockholm är den plats jag bott på längst om man bortser från Gimo. Och det gör jag gärna.

Är det ett ålderstecken att vilja gå och lägga sig innan klockan blivit halv 9?

Kommentera

