Söndag vid poolen

Vid poolen tidigare idag. Klarblå himmel, jag, Terese och Silvia placerade under ett halmtak i skydd från zenitsolen. Silvia är Ivones syster och mamma till Minducha som lekte i poolen. Vi började förstå varandra bättre, hennes portugisiska mer begriplig i mina öron, min spanska mindre spansk för henne. Eller så var det tack vare kroppsspråket, kommunikationens viktigaste komponent. När jag bodde i Madrid tog det lång tid innan jag klarade av telefonsamtal, förstod ingenting när människan jag pratade med inte syntes.

Silva och Minducha bor hos Ivone och Giovani. Ivone bad dem flytta in när de skaffat ett hus, hon tycker om att ha människor omkring sig. En liten familj som vi nu blivit del av.

Där borta är Minduchas faster sa Silvia och pekade på en gravid kvinna en bit bort.
Det blir hennes andra barn.
Är Minduchas pappa här också
undrade jag, som fortfarande inte förstått vem han är.
Nej nej nej skrattade Silvia.

Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga så lutade mig tillbaka i solstolen. Vilket liv vi hade. Söndag och famlijeutflykt, snygga vältränade killar som spelade volleyboll i vattnet och kastade nyfikna blickar på de två albinobrudarna under halmtaket som ville bli bruna och inte brända.

I Mocambique är det vanligt att kvinnor får sitt första barn när de är runt 20 år, även fast de inte har någon man. fortsatte Silvia.
De har oskyddat sex, glömmer bort risken att bli gravid, tar den kanske inte på allvar. Och så blir det barn. Och nu med aidsrisken också, är det inte bra är vara oförsiktig.
Men
undrade jag. Har folk blivit mer ansvarsfulla nu när hiv fått så stor spridning?
Nej, nej
sa Silvia. Många säger att aids bara är ett påhitt, andra säger att det händer inte mig. Men många män har flera flickvänner. Tio tjejer har en varsin pojkvän, men så finns bara en kille. Som ligger med alla. En ond cirkel.

Silvia blev politiska aktiv i ett ungdomsförbund när hon var tio år. Hon reste i tonåren runt och informerade ungdomar om riskerna med att ha oskyddat sex, om att ta ansvar för sitt eget liv. Och ändå har hon, vid 24 års ålder, en femårig dotter som när hon blev till inte var påtänkt. Då. Nu förgyller hon hela den lilla familjen.

Strukturerna sitter kvar i landet. Även fast flera organisationer jobbar aktivt för att dämpa hiv-spridningen, fortsätter alldeles för många att ha oskyddat sex.
Eftersom det inte händer dem, eftersom killen inte vill ha skydd, eftersom det bara är skitsnack det där med hiv.

Jag kunde räkna till 17 personer i poolen. Rent statistiskt hade två av dem hiv.

Kommentera

