Pretoria

Efter en 18 timmar lång bussresa är vi framme på vårt hostel som ligger i Pretorias universitetsområde. Jag sov större delen av den 18 timmar långa bussresan och drömde bla att jag var tillbaka i Stockholm. En man hade intagit Högalidsgatan 36 och hotade att spränga hela kvarteret. Jag hade skridskor och försökte ta mig fram längs Ringvägen för att hitta väskan med kamera och dator som jag glömt i en rulltrappa någontstans i Stockholm. Arga medelålders kvinnor gav mig onda ögat eftersom jag slet på asfalten med min skenor. Själv hade jag bara panik.
Vaknade och upptäckte till min lättnad att jag befann mig i en buss i Afrika och hade den försvunna väskan som huvudkudde.
Vi kom fram vid halv 2-snåret och försökte få tag i hostellet för att kolla om de tänkt hämta upp oss. Vid telefonkiosken närmade sig en man som såg så skum ut att han omöjligt kunde tro att någon någonsin skulle lita på honom. Men han gjorde sitt bästa. Bjöd med oss till sitt hus i Zimbabwe där vi kunde få låna telefonen och vi avböjde.

Lita inte på någon log han tandlöst.
Jag lovar log jag tillbaka.

Vi gick därifrån och blev ikappsprungna av en kvinna med enorm byst, som sett vad som hänt och ville varna oss. Hon påminde om en av de afrikanske urmödrarna och vi tackade henne varmt för omtänksamheten. Hoppade in i en taxi och kom välbehållna fram.

UnI bussen satt jag under en högtalare som det kom högljudd gospel ur under den sista 10 timmarna. På hostellet spelas det reggae. Sunkiga med sympatiska typer häckar i trädgården. Det finns pool och kök. Vi ska försöka hitta en mataffär.

Kommentera

