Måndag hela veckan

Imorse åkte tv:n upp på vinden igen. Jag hade planerat det, mellandagar med såsande, nytt år med skärpning. Känner mig mycket lugnare utan den, hela förra veckan höll jag stenkoll på tv-tablåerna för att inte missa något viktigt.
Träffade Karin och fixade Stockholms Fredsgrejer. Efteråt fikade vi på Sturekatten, jag krävde att gå dit. Inget kafé gör mig lugnare, det är som att slussas till Madickens eller Kajsa Kavats värld. Köpa kaffe av barsk personal i förkläde, trängas med östermalmspensionärer och barnfamiljer. Ändå sådan förvånansvärd tystnad. Perfekt plats att läsa på, tänkte jag idag. Kanske i höst när jag pluggar igen, filosoferade jag vidare. Men sen. Det gör jag ju redan. Även fast det inte känns så riktigt.
Drömde att jag och en kompis hade en saneringsfirma för skadedjur. Mamma och Leif hade anlitat oss för att få bort deras konstiga attacker av mal som kom då och då. Det var illa ställt. När vi kom dit såg vi hur tusentals malar forsade ur ventilerna i taket och kastade sig mot oss. Vidrigt var det, de flög in i munnen och ögonen och växte sig större ju fler de blev. Av någon anledning drogs de till mig och snart kunde vi konstatera att så fort jag lämnade byggnaden gjorde skadedjuren detsamma. Jag var rädd och äcklad. När djuren kom nära såg jag att de var fladdermus-vampyr-kattungar. Grådassig päls och små söta ansikten med huggtänder. Jag greppade hysteriskt tag i en och bröt dess nacke bakåt, likt en fisk. Det gick trögt, men till slut dog den. Detsamma hände en av de andra varulvs-kattungarna. Jag förstod att de levde två och två om samma liv.
Vaknade och var kissnödig. Somnade om och drömde bättre.

Och när jag gick upp imorse kände jag mig utvilad och glad. Inte lika resefebrig som igår kväll, även fast nervositeten sticker till då och då. Måndagar är speciella. Antingen så hatar jag dem eller så är de helt underbara. Sällan några mellanting.

Kommentera

