God Jul


Vi kom med bussen igår vid 21-tiden och slingrade oss fram på den smala vägen mot Fornbro. Flera gånger trodde jag att vi var framme fast det inte var så, det redan bristfälliga lokalsinnet försvinner helt när mörkret och snön fallit.
Fornbro är vida känt för sitt julpynt. Micke i charken hade kommenterat julstjärnan i den stora granen, sa mamma. Han hade uttryckt en stark önskan om att få upp sin egen lika högt, men har ju ingen skylift som Leif har. Den tre meter höga plywood-bockens belysning lever sitt eget liv sedan en tid tillbaka och mötte oss med ett växlade mellan hysterisk blink och stilla ljus.
Operation pepparkaksbygge drog igång idag vid tretiden. Leif hade gjort en modell av masonit i skala 1:50 så att inget skulle gå snett. Av bara farten hade han sågat till en version i 1:25 också, men den var för stor för att baka. Han funderar på att inreda den istället. Tapetsera, säkert snickra möbler.
Nu dricker jag whiskey och bloggar. Mobilen har ingen täckning och de enda ljuden kommer från ugnen. För ett par timmar sedan körde en bil förbi, bocken blinkar hysteriskt och små ljusslingor slingrar sig genom hela trädgården. Jag och brorsan sover i extrahuset som värms med en kamin som måste vara flera århundraden gammal.
Känner att det vore verkligt mysigt att bo på landet till slut. Om inte vill jag lära mig att koppla bort stressen i stan. Förra nyår lovade jag mig själv att inte ha fler än fyra samtidigt pågående projekt. Men eftersom jag snart hajade att jag kunde sortera flera projekt under samma kategori, fick jag för mycket att göra igen.
Träffade bästis från barndomen idag. I villan med trädgården där det stora plommonträdet fanns, som vi åt av och la frätmökar pga, så att det stod härliga till. Nu var det 10 år sedan trädet höggs ner och lillasyster hade blivit myndig. Jag drack kaffe, hon te, och uppdaterade varandra om vad som hänt de gamla klassisarna. Eva från 9b hade just fött sitt fjärde barn, min lågstadiebästis Linda har tre, Målvaktsjenny två. Vi var nästan de enda utan.
Fast ingen av killarna har skaffat barn sa bästis från bardomens mamma. Kanske för att de var så få tänkte jag.
Och Jimmy jobbar på ju på pappas företag och har blivit så SNYGG fortsatte hon.
Jimmy var min första kärlek. Jag bar en tung matta av blyghet över hela min karaktär då, och han var så fantastisk att det gjorde ont. Vi var ihop i exakt en månad i fyran och under den tiden vågade jag knappt tilltala honom. Jag gjorde slut eftersom jag trodde att han var kär i en annan tjej, trots att han sa att det inte var så.
Varje gång jag åker förbi pappans företag mellan Gimo och Alunda får jag lust att titta förbi och säga hej. Kolla om det kanske pirrar någonstans fortfarande.
Gammal kärlek sägs ju aldrig rosta.

Har haft min första attack av resfeber, den slog mig igår förmiddag när jag ringde Comhem för att be om att betala räkningen för februari i förskott. Det främmande landet som snart ligger som bas för mina fötter är svårt att se framför sig, jag vet inte vad jag har att vänta och det mesta som hittills fått plats i huvudet är allt jag måste akta mig för. Hur ska kameran låta bli att bli stulen, magsjukan undvika att ge sig på mig, myggorna inte smitta mig med malaria?..
Sakta men säkert börjar jag fylla medvetandet med positivt innehåll, sådant som skjutits åt sidan av det administrativa. De fina stränderna, de fina människorna. Hostel, äventyr, upplevelser och intryck.
Och så återvändandet som är för stort att ta på. Mormor frågade hur det känns och jag vet inte riktigt. Jag räknar med att märka det när jag drar det första andetaget på moçambikisk mark. Se om jag minns något, om jag skrattar eller gråter.
De tre skivorna med portugisiskakurs som jag lyssnar på är så sjukt tråkiga att jag absolut inte lär mig någonting. Men det är jul. Och jag är rätt glad i allfall.

Kommentera

