Girlfriend History X

X-en. De finns överallt. Vi har dem i bagaget, vi är dem själva. Men något jag märkt som en genomgående trend hos nästan alla killar jag dejtat är att de ständigt pratar om dem. På olika sätt och i olika utsträckning. Varför, har jag undrat många gånger. Är det något medfött eller inövat och i så fall i vilket syfte?
Ingen av mina killar har heller förstått varför det skulle vara jobbigt att de konstant droppade minnesbilder och smaksensationer av x-et. Detta i kontrast till att avge små pustar av svartsjuka så fort jag gjort detsamma. Aningen dubbelt? Kan tyckas.

Hand i hand med detta x-ältande finns x-kexen ofta kvar i bilden som kompisar.
O ja, det funkar så bra
heter det alltid i början, fram tills avslöjas att vänskapen är komplicerad, infekterad och oavklarad business.
Jag har utvecklat känselspröt och dejtar ogärna killar som är bästa vän med sitt ex. Det är inte möjligt, tänker jag spontant, men kanske har jag fel. Skitmånga par kanske helt utan problem och upprörda känslor, går över från älskande till bästisar och börjar dubbeldejta med sina nya partners. Läser dikter på varandras bröllop och bara glittrar tillsammans i all evighets evighet. Kanske. Jag vet inte, eftersom jag hittills alltid lagt benen på ryggen när x-et omnämns som bästis.

Däremot har jag några gånger sagt vad jag tycker om deras konstanta omnämnande. Som när mitt x-x-x kommenterade mitt tuggande på gröna Extra med att uttrycka hur han mindes smaken på sitt x kyssar när hon tuggat dem. Han förstod inte vari det jobbiga låg för mig. Slutade han x-minnas? Nope. Bytte jag tuggummisort? You bet. Tänkte att det hade med åldern att göra. Vi var ju bara 18.

Men sen kom killen som lät varannan anekdot inbegripa x-et. Till slut talade jag om att jag tyckte att det var lite småstörande att behöva höra så mycket om henne. Vad hände? Killen började ge mig skuldfyllda ögonkast när han sa nåt i stil med att Jag vet att du inte tycker om att jag pratar om mitt x, så om du vill kan jag låta bli att berätta den här historien, men…
Ditt tröga pucko ville jag skrika och kasta nåt hårt i hans panna, men lät bli. Jag gjorde slut istället.

Eller ta alldeles nyligen, i mitt kök med soft snubbe, som plötsligt halade upp mobben och ringer x-et, tillika bästa vännen för att snacka lite. Jag som trodde att vi satt och raggade på varandra och så kan det tyvärr säkert ha varit, med tanke på hur totalt olika våra världar verkar se ut.

Hängde med en kille ett tag, som kompis. Och jag var fullkomligt övertygad om att han var på samma nivå, för det enda han pratade om under den tid vi sågs var andra tjejer. Tjejer han gjort ledsna. Tjejer han önskade att han kunnat bli kär i. Långt senare berättade någon kompis till honom att killen gillat mig länge. Jaså? Den där killen som BARA pratade om andra tjejer? Jomen visst så väntat.

Jag har börjat sucka inombords när jag ännu en gång dejtar en relationsfobiker som aldrig blir kär och som är superbundis med x-et som han aldrig egentligen älskade, men fortfarande äter middag med och delar säng med ibland.
Var finns originalen?
Jag har inte kontakt med ett enda av mina x, och det kanske är synd. Men skulle jag försöka återknyta den vore det inte för att bli bästisar och äta bullar. Inte heller skulle jag vänta mig att något av x-en skulle göra detsamma. Snarare att han dumpat sin nuvarande tjej och sökte tröst. Eller sökte sig själv och stötte på minnet av mig på vägen.

Så vad gör jag med killen som ringer x-bästisen från mitt kök mitt i snacket? Ger igen med samma mynt?
Eller hittar någon snubbe som inte ältar x? Finns de? Alls? Någonstans?

Den dåvarande tjejen till ett av mina x, berättade under en försonande fylla för några år sedan, att hon hatat mig i flera år. Eftersom hennes kille glorifierat mig och pratat sig sönder och samman om mig. Sitt x.

Och cirkeln var sluten.

Kommentera

