Ordningen återställd, mysteriet olöst

Kom till studion för en liten stund sedan, ska möta familjen som kommer alldeles strax. Strosade runt mellan rummen då jag såg att någon ställt en väska under bordet i första rummet. Inget att hoppa högt av förvåning över…vanligtvis. Men grejen är att bordet stod någon helt annanstans tills i torsdags och då fanns ingen väska på golvet under. Mao hade någon ställt den där väldigt nyligen och eftersom jag kan vara aningen paranoid tänkte jag automatiskt BOMB.
Så jag plockade fram väskan, ställde den på bordet. Öpppnade. Och där…låg Marcus försvunna scanner med tillhörande neghållare, vars försvinnande skakat oss alla i en vecka.
Hade bordet stått där länge kunde vi alla ganska enkelt ha köpt förklaringen att någon för länge sen och av misstag ställt scannern där och glömt bort det. Men eftersom det nu står fullkomligt glasklart att någon placerat väskan under bordet någongång mellan fredag och lördag, kan det scenariot uteslutas.
Min teori har hela tiden varit att det inte alls varit någon inbrottjuv och härjat i våra ägor. Då hade hårddiskar och dyra objektiv försvunnit istället. Och en inbrottstjuv hade heller inte, är jag ganska övertygad om, någonsin bestämt sig för att lämna tillbaka stöldgodset, under ett bord några dar före dan. Om inte julen råkar ha en magisk effekt på mänsklighetens moral förstås.

Kommentera

