7000 pärlor ska rulla


Jag kastade mig in i trängseln vid t-centralen, för att nå fram till leksaksaffären i Gallerian som MÅSTE ha pärlplattor. För om-inte föll min perfekta minut-för-minutplan fram till fredag. Och puh, de fanns. Därefter 7000 pärlor i storpack på Smartys på väg hem och nu saknas bara muggar och människor, bullar och glögg.
Nu nästan julefrid och imorgon är visumet klart och mamma sa att hon ville ge mig en ryggsäck till resan i julklapp och jag kände instinktivt att jag vill att den ska vara blå.

Är gladare nu. Igår var det lucia och vi gick upp till Högalidskyrkan där jag exakt ett år tidigare sett en liten stjärngosse kaskadkräkas i mittgången. Denna gång fick inte barnkören vara med och jag frågade mig om det berodde på förra årets missöde. Att det var en orättvis och kollektiv bestraffning i så fall.

Igår var även exakt ett år sedan dagen efter hemkomsten från Kenya. När jag träffade Emilie och Cissi på Mjölkbaren och åt en ägg- och kaviarmacka på rågbröd, var solbrändast på gatan men ändå sorgsen. Eftersom alla ljus kring gör mig nostalgisk och gråtfärdig. Och eftersom jag hade ouppklarad love-business.

Sjöng med så att väggarna skrällde igår på fjärde versen av Nu tändas för det fick man. Samtalade lite med damen bredvid som visste att kyrkan var från 1929 och säkert bott i krokarna hela sitt liv. Hon fick dimmig blick under luciasången och jag grät en skvätt flera gånger.

Efteråt drack vi öl på Sjöhästen och jag doppade nästan näsan i glaset av trötthet. I dryga två timmar hade jag och Terese stått i kamerabutiken och vägt allt bra och dåligt med Sony/Canon mot varandra. Canon vann tillslut, efter ett oväntat gästspel av en lockig proffsfotograf. Utpumpande.

Kommentera

