Som Hasse och Tage

Imorse kom jag inte ur sängen. Mardrömmarna slukade mig så fullkomligt. Jag vaknade upp flera gånger, genomblöt av svett och full av ångest. Tänkte att jag äter de dyraste malariatabletterna, kosta vad det kosta vill. För en liten förstärkning, om ens en knappt märkbar, skulle få själen att brista och hjärnan att slå över i psykos. Klockan fem rycktes jag ur sömnen med insikten om att jag glömt powerbooken i studion. Och gårdagen var skum eftersom någonting värdefullt försvunnit och alla känner lite oro. Övertygad och svettig var jag alltså om att min dator stulits. Eftersom drömmen är irrationell och överdriven och gör det hemska än mer fasansfullt.
Någonstans mitt i drömde jag att alla studions soffor och stolar försvunnit och att de tvåtusen kilo förstärkare som stått i första rummet bara blev fler och fler. Till slut blev jag så arg och frustrerad att jag skrek så att jag fick huvudvärk.
Så trött när jag vaknade. Så pepprad. Utmattad.
Den fina biten av natten var när jag drömde om Purre och Magda, favoritkusinen och hans präststuderande tjej. Hon skulle flytta in i studion, som ordförande i Föreningen unga och peppade präster. De hade båda slagit läger i ett rosa tält på golvet i mitt vardagsrum och kröp ut på morgonen. Purre sträckte på den sömndruckna kroppen och gav mig den varmaste kramen.
Min pappa sa en gång sa han i mitt hår…Att du och jag en dag skulle bli lika nära vänner som Hasse och Tage..
Jag började gråta. Blev så rörd. Hade saknat honom så mycket.

Till skolan kom jag till slut i allafall, vid lunchtid. Ivone hade svarat på vårt mail och hajat vår portugisiska. Vi skriver redan riktigt bra sa hon och hon såg fram mot att göra film med oss.
De stora förstärkarna var borta när jag kom till studion nyss, och sofforna och stolarna fanns kvar. Solen sken in genom fönstret tidigare och fick hela stan att se riktigt fräsch ut.
Men jag känner mig som ett utbränt tomtebloss. Förbrukad. Gråtfärdig. Så väldigt väldigt trött. Samtidigt har jag väntat på att energin ska ta slut, har nog inte haft en större bergochdalbanevardag än de senaste två veckorna. Någonsin.

Kommentera

