Sydafrika

Jag börjar vänja mig vid tanken på bytet av land. Jag och min team member Terese har redan börjat nosa runt på webben och i tidningar. Min begravda underground/graffitifilm är plötsligt möjlig, men viljan drar ändå mot hiv/aidstemat. Går kanske att kombinera.

Sydafrika ligger granne med Mocambique och ända sedan igår eftermiddag har jag närt en liten, men ack så sockersöt, dröm om att åka dit i samma veva. Fira jul där och möta upp med de andra i Sydafrika i januari. Antagligen blir det inte så, tiden är så knapp, men jag har drömt om att åka tillbaka dit i mer än femton år. Enormt frustrerande, länderna ligger verkligen vägg i vägg, men jag borde inte grubbla och snurra fler saker än nödvändigt just nu. För jag drömmer för mycket och sover för lite. Och jag kan mönstret, vet botemedlet. Men hittar inte OFF-knappen. Som vanligt.

Drömde att jag var uteliggare och spankulerade fram genom buskarna någonstans i världen för att finna en ny boplats. Då möter jag ett fotbollslag i röda tröjor, tjejer och killar blandade. Inser att det måste vara Riala som Gimo FF faktiskt vann några matcher mot under sin storhetstid. En av killarna i laget är Jonis, sonen till en vän till min mamma, som jag alltid firade sportlov med i Sälen när jag var liten och inte sett på mer än 10 år. Han är sig lik och vi skrattar och kramar varandra.

Då dyker min klasskompis Elin upp och viskar i mitt öra:
Farligt farligt. Killar man lekte med som barn och inte ser på många år, har ofta förvandlats till riktiga hunkar.
Jag tittar upp på Jonis, men ser ingen skillnad alls. Han är likadan som för 10 år sen.
Sen vaknade jag och funderade hela frukosten på varför jag drömde om honom. Nu. Det har aldrig hänt förr.

Kommentera

