Stjärt-FN 60 år

Hade tänkt skriva långt och kärnfullt om FN:s födelsedag. Någonting argt om att John Bolton blivit ambassadör, mannen som anser att FN inte finns. Att dess enda syfte är att göra vad USA säger.
Jag ville berätta om nästan 70-åriga Agneta från Swedish Peace Council, som peppade mig till tänderna att fortsätta vara arg.

Men jag känner mig som en trött padda. Som väntar på att bli kysst av en prins och förvandlas till en ytlig prinsessa som gillar ytliga saker och saknar etiska grubblerier.
Börja drömma om att jobba inom PR, helst ha Nestlé som kund. Skita i allt var ”social responsibility” heter. (har faktiskt hört från säker källa att även Nestlé har ett sånt ord i sitt vukabulär)

Istället är jag alltså en trött padda. Som tänker och känner i en så rasande fart att jag fick torka tårarna tre gånger under Agnetas föredrag. Agneta som sa saker som att

EN mygga i rummet kan förstöra hela natten.
När hundarna skäller vet vi att vi avancerar.

Under frågestunden ville jag fråga hur hon orkade. Hur hon pallade med att köra på utan uppehåll men den enorma energin. Men jag vågade inte. Visste vad svaret skulle bli. Att det var hennes och min skyldighet. Och det vet jag ju redan.

Grattis stjärt-FN, på födelsedagen. Grattis till att ni blundat för ännu ett folkmord, till att ni låter USA slippa sin medlemsavgift, till att ni håller er flytande trots alla feta, meningslösa pampar som sippar kaffe i väntan på nästa löning och tynger ner skeppet.
Verkligen grattis. Från the båttom åv my hart!

2 svar to “Stjärt-FN 60 år”

  1. Sanningen! Jag har skådad sanningen.

  2. Err – skådat.
    Och jag är inte ironisk.

Kommentera

