Ras Tafari


Jag njuter av att allmänbildas. När pusselbitar faller på plats. Jag lär mig massor i skolan just nu, läser en bra bok som heter I didn´t do it for you och handlar om Eritrea fram till nutid. Den är skitbra, men svårläst.
Etiopien har spelat en avgörande roll för Eritreas historia. Fram till 1973 styrde Haile Sellassie över landet.
Haile Sellassie hette Ras Tafari som ung.
Jag har aldrig tagit mig något grepp om rastafarin, men jag undrar. Hur många vet att rastafarins ikon är Haile Sellassie? Och hur många vet vad han gjorde, hur han styrde regimen, hur han såg på sina medmänniskor? Hur många tolkar läran bokstavligt?

Tycker, när jag googlat mig fram och tillbaka, att religionen som sådan verkar minst lika rasistisk, kvinnoförnedrande och elitiskt som vilken annan kritiserad tro som helst.

Men jag gillar reggae. Mycket.

Kommentera

