En snigel på ögat

Det ringde hemma:
-Hallå sa jag
-God afton sa andra änden. Sedan tystnad. Länge.
Sedan:
-Jag heter Eva och ringer från Radiotjänst i Kiruna.
Aha! Hon lyssnade efter tv-ljud. Slugt.
Jag har inte tv och sa som det var.
– Jag har ingen tv.
Hon trodde mig inte, det hördes i luren. Hon började fråga vad jag skulle göra om jag skaffade tv. Anmäla tv-innehav såklart, sa jag.
Hon trodde mig fortfarande inte.
Jobbigt när man för en gångs skull talar sanning. Alla andra gånger de ringt har jag ju ljugit.

Kommentera

