Det sjätte och brunaste bröllopet


Jag har osat till ett bröllop som jag verkligen ser fram mot att gå på. Inbjudan var brun, min favoritfärg.
Sammanlagt i mitt liv har jag varit på fem bröllop. Nästa blir alltså det sjätte, min favoritsiffra som jag hade på lagtröjan. Det bådar gott. Det sjätte och brunaste stundar.

Det första var mosters och morbrors i deras vardagsrum.

Det andra var min morbrors. Frack och långklänning. Min var rosa, i samma ton som mitt rodnande ansikte. Jag var social fobiker på den tiden, hatade alla sociala sammanhang som inkluderade främlingar och handskakningar. Jag minns ingenting från middagen. Jag minns däremot att mamma hade fastat en vecka för att komma i farmors gula klänning och nästan somnade sittande.

Det tredje var kusinens. Minns inte vad jag hade på mig, men det var en lång backe upp till kyrkan och min bordsherre var lika introvert som jag.
”Var gjorde du på sportlovet?”
”Åkte till Riksgränsen med några polare.”
”Jaha.”
Tystnad.
Båda sökande efter nytt samtalsämne. Vidrigt.

Fjärde bröllopet var Roomies. I år. Jag var tärna, fastlimmad vid min skrud. Hela dagen gick åt att vara aningen nervös för att antingen tappa klänningen eller hålla ett dåligt tal. Men det var magiskt. Lyckligt. Eftersom jag tränade bort den sociala fobin på gymnasiet vankades inga panikattacker.

Femte var åter igen kusinens. Fast en annans. Jag var bröllopsfotograf och blev rörd av min egen förmåga härom söndagen i DN. Det mest avslappnade av dem alla. Mest för att jag inte hade någon framträdande roll i arrangemanget tror jag. Kanske lite för att jag började få in vanan.

Sjätte blir i december. Men. Det jag kom att tänka på var att jag varje gång placerats med någon som antingen är gift eller min släkting. Och jag undrar varför? Är det inte kotym att placera singlar med singlar på bröllop?
Är det inte meningen att dagens moderna upptagna svensk, ska finna sin tilltänkta just där?

Ett svar to “Det sjätte och brunaste bröllopet”

  1. Anonymous Says:

    Mitt då!??!!???!
    /Karin

Kommentera

