Besök av tjuvar

Jag drömde att jag låg och sov hemma. Av någon anledning hade en labrador och en kattunge flyttat in och utgjorde min familj. Jag hörde konstiga ljud från trappuppgången, gick ut i hallen och kollade ut genom fönstret på ytterdörren. Två män försökte bryta sig in hos min granne och jag började banka hårt på glaset och skrika, så att de skulle haja att jag var där.
Männen rusade ner för trappan och jag återvände lättad in i hemmet. Jag var så trött att jag nära på somnade stående. Labradoren sprang runt runt, katten rev ner toarullar från en hylla i badrummet. Jag ville gå och lägga mig, men kände på mig att tjuvarna skulle komma tillbaka. Kanske för att bryta sig in hos mig.
Hunden började skälla från köket och jag gick dit. I golvet var ett stort hål, där tjuvarna letat efter värdepapper. De hade alltså tagit sig in redan, antagligen innan de gav sig på grannen. Säkert när jag låg och sov och svettades.
Jag tittade ner i hålet, blicken var dimmig och suddig. Försökte se om någon var kvar där nere.
Någonting rörde sig.
Jag skrek. Skrek så jag fick ont i huvudet.
Då ringde mobilen. Det var Moneypenny. Klockan var 13.05 och jag var tillbaka i verkligheten.

Kommentera

