Sjuk

Det gjorde lite ont att svälja redan i fredags, i och med att jag skulle fixa fest tryckte jag tillbaka. Men idag är jag sjuk, äntligen.
Halsen svider och sticker, kroppen kokar. Jag har sovit hela dagen, lyssnat lite på radio. Inte duschat, tänker inte duscha. Jag är ledig. Lycklig. Ledig. Äntligen.

Strax innan jag vaknade drömde jag att jag stod på ett gult lastbilsflak, kidnappad av rebeller. Vi hade parkerat utanför en byggnad som mamma befann sig i, snart skulle hon komma ut och få veta att rebellerna sköt skallen av mig om mamma inte gjorde som de sa. De försökte sätta fast post-it-lappar med sina krav på i min panna. De föll av hela tiden. Runt omkring mig sprang småkillar runt med jättevapen som de hade hittat och ville testa. Varje gång de avfyrade träffade de små flickor i fyraårsåldern på cykel som flög upp i luften och dog.

Jag vaknade sjuk. Messade freden och sa att jag inte skulle komma på några gruppdiskussioner idag. Somnade om. Tänkte på den lilla talgoxen som irrat sig in i min lägenhet igår när jag kom hem. Den satt där bara, och av ljudet från ytterdörren började den flyga fram och tillbaka mellan rummen. Jag slog upp alla fönster och talgoxen drog sin kos. Han hade bara bajsat på två ställen.
Annat var det för Clärfis kompis som haft en skata inirrad i lägenheten i flera dagar. Kompisen kom hem och hittade bajs i varje hörn. Plus en sinnessjuk skata.
Isch.

Kommentera

