Ljuva drömmar

I tisdags fick alla som tränar på gymmet en lott. En vinnare skulle dras på den ”stora medlemsdagen” på lördag. Inatt drömde jag att jag var där. Satt bredvid en svettig kille med jättmuskler. Min kompis Jose var med också, och Lisa.
Jag hade nr 19 och vann en ”nästan storvinst.” Denna visade sig vara en sommarstuga på Öland, nybyggd vid vattnet. Värd 1 miljon.
Vi åkte dit. Den var grym! Fast gamla ägaren skulle flytta ut först dagen därpå.
Han låste in oss i sitt sovrum, inte alls med flit tror jag. Han ville bara vara vänlig och erbjuda oss boende. Vi hade ju rest rätt långt.
Då såg jag L passera utanför fönstret. L bodde i samma hus som oss i Mocambique 1983-84. Han såg mig tillbaka, kände igen mig fastän det gått så många år. Han hjälpte mig att bryta mig ut ur sovrummet, vi promenerade runt och kollade in mitt blivande hem. Han var bekant till nuvarande ägaren, skulle få ta över hans studsmatta i och med flytten.
Jag frågade L varför han gjort reklam för något nytt slags skönhetsingrepp i DN, som jag såg i söndags och blev lite illa berörd av. Han sa att han tvingats av sin chef, att han gjort det för att behålla jobbet.
Jag trodde honom.
Sen skulle jag och bror flyga någonstans. Vi satt i planet, som saknade tak, och närmade oss det stup som planen vanligtvis tog sats inför. Nu gled vi sakta mot det, kändes inte alls bra. Plötsligt föll vi över kanten, jag hade glömt att spänna fast bältet, vi föll fritt, steg igen, hamnade i ett träd. Jag förberedde mig på att dö.
Läget stabiliserades. Kaptenen talade. Sa att förseningen berodde på ett annat plan som inte anlänt i tid. Ingenting om sin konstiga start.

Vaknade utmattad.

Kommentera

