Under stenen i staden

En av mina favoritbloggar är En svensk Bridget. Hon började blogga samtidigt som när jag drog igång på riktigt, i somras under fastan då jag sov mig genom dagarna. Nu läser jag och tänker att jag inte vill ha det som hon. Att jag haft det en gång, att det blev ett ”vi” tillslut, men inget bra eller hållbart eller inspirerande vi.
Hon skriver ner listor på saker hon önskar hon kunde säga, listor som aldrig ska visas. Som mina brev som aldrig lästes. Jag eldade upp allihop för ett par år sedan, raderade en massa ord som ändå bara låg i en låda menade för en någon som aldrig skulle se dem. Men det känns inte som det gör så mycket, jag badar i dem. Orden och bokstäverna. Dagböckerna blir tjockare och tjockare. 15 stycken på tre år. Hur mycket klokare? Föga.

Jag blir glad för ett sms om en flaska på ett bord för att jag känner mig tänkt på. Jag engagerar mig i monstruösa projekt för att få uppmuntrande dunkar i ryggen, men i slutändan blir jag arg istället och vill slå alla på käften för att de lurat mig.
Just nu borde jag verkligen gå och lägga mig men istället sitter jag här.

Jag tippade 4-1 till Sverige i dagens match och nådde inte riktigt ända fram. Men till VM kom vi. Och avspark lyfte mig från platsen under stenen till en nivå av nästan-pepp igen. Jag vet att jag borde släppa taget och säga nej till en del av mina grejer, men är samtidigt medveten om att jag alltid avslutar det jag påbörjat. Alltså är läxan att sluta ge mig in grejerna alls, vilket går skitdåligt. Och den onda cirkeln är sluten.

Klassen drack öl tillsammans efter skolan och jag slog mig i slang med D och V. Pyste lite nojor och underliga egenskaper.

Va skönt att höra lite sånt från dig sa V. Du är alltid så glad och redig.

Jag ville krypa in under min sten igen. Bara lyssna på Magnus Uggla och titta på amerikanska actionfilmer och utropa O så bra, så fantastiskt bra!

Imorgon får vi veta vem som vann Nobels litteraturpris. Äntligen.
På söndag gör jag ingenting. Dit längtar jag.

Kommentera

