Poletten föll ner


Klasskompis fick Fröken märkvärdig och karriären i födelsedagspresent. Inte av mig, men jag hamnade i soffhörnet med den. Förstummad. Nog att jag hört talas om den, bra saker mestadels. Hur författarinnan sätter fingret på hur många tjejer känner sig. Att vi tar för mycket ansvar, kräver för mycket av oss själva osv osv.
Men det här var ju JAG. Jag är inte tecknare, jag har ingen överklassfar som talat om för mig i ung ålder att jag bör bli bland de bästa 10 människorna i världen. Jag har tvärtom fått friheten att välja min egen väg helt på egen hand… men allt det andra i boken, var mitt liv. Herr Ångest mitt emot mig vid köksbordet, bubblan av borden och måsten. Listan av egenskaper jag borde ha, projekt jag borde genomföra.

På kalaset fick klasskompis ett mess av annan kompis som skulle kommit. Tyvärr var hon tvungen att ställa in, hennes magsår hade nämligen lett vidare till utmattningsdepression och hon var på väg till Dalarna för att vila upp sig. 24 år gammal. Det var tre till i rummet som haft magkatarr, jag är övertygad om att alla känt prestationsångest.
Vilken värld.
Vilket liv.

Jag ska sluta skriva listor. Bums. Fröken Märkvärdig går till en psykolog vars enda replik är.
”Varför tror du att du känner så?”
Om och om igen. Till slut bryter Fröken Märkvärdig ihop. Men hon vaknar upp nästa morgon och inser att trots att allt rasat, så finns hon fortfarande. Och känner sig lättad.
Det är svårt att kämpa emot alla de krafter som försöker tvinga in mig i ekorrhjulet. I tänket att jag borde bli bäst NU och prestera mest NU. Jag sneglar åter mot potatisarna, vindkraftverket och livet på landet.

Kommentera

