Tid för allt och inget.

Jag har fjorton minuter på mig att skriva ett inlägg, om jag vill hålla mig inom tidsschemat. På det står att sen ska jag till gymmet, efter det till Konsum innan det stänger, och om jag orkar efter det, fixa en lunchlåda till imorgon. Jag har tio ostrukna punkter på dagens ”att göra”, men de får omöjligt plats inom de här fjorton minuterna. Har bestämt mig för att skita i dem.

Jag är en slav under rutiner. Kan återberätta min morgon minut för minut. Klockan sju ringer klockan, inget snooze, jag går upp. In i köket, vatten i kokaren, slå på on. Gå på toa, plocka dn:n från golvet i hallen. Då brukar vattnet koka, jag skållar min bovete, sätter på mitt yogite, stoppar i alla russin och fikon och frön i min gröt och kokar. Skalar morot, tänder ljus, tänder lampan på väggen. Hämtar dagboken om den ligger någon annanstans än på köksbordet.
Så börjar min dag. VARJE dag. Inte lördag söndag, inte när jag har besök, men annars. Jag kliver ur sängen samma tid som min klasskompis som bor i Södertälje och har en resa till skolan på en dryg timme. Jag har en kvart på cykel.

Jag är sjukligt punktlig också, kommer alltid i tid, hur jag än försöker låta bli. Kan avsiktligt anstränga mig för att komma sent, överlistar alltid mig själv ändå. Eller börjar småspringa när jag närmar mig mötesplatsen. Räknar tid överskådligt i huvudet, inkluderar värsta tänkbara otur i anknytningar. Står där i tid. Ofta innan jag borde.

Kanske är det bra att vara sån. Men jag tror att jag behöver lite avgiftning. Har nog bott ensam för länge, tagit ansvar för bara mig själv för länge. Haft tid och utrymme att lägga upp mina exakta tidsplaner för saker och ting. Hur stressad jag än är, hinner jag ändå alltid blogga i 14 minuter. Utom igår. Men då gick jag i skolan i 13 timmar och det var inte meningen. Inte inräknat i planen.

10 minuter av mina fjorton har nu förflutit. Borde läsa igenom innan jag lägger upp. Eller snarare, lägga upp, läsa igenom och ändra.

Vad blev det här för mongoinlägg egentligen? Klart i tid i allafall.

Kommentera

