Att observera

Borde skriva ett referat om en kvinna på cykel, men finner det så sjukt svårt att börja. Vet ju att om jag gör det NU kan jag surfa, blogga, göra vad jag vill efteråt.

När jag gick på gymnasiet började jag alltid plugga för sent. För att hålla mig vaken la jag mig med huvudet i fotändan, fötterna på kudden, boken under näsan. Tänkte att jag inte skulle somna då, men det gjorde jag. Liksom jag kommer känna dåligt samvete om jag ytterligare en gång Inte gör texten om kvinnan på cykel klar.
Ju fler dagar som går destå mindre minns jag. Vi såg filmen för mer än två veckor sedan och min uppgift är att beskriva uppbyggnaden kring ett kvinnoporträtt. Minns ingenting. Hon hade röda kläder. Cyklade mycket. Tror jag.

När jag var receptionist klev två män in genom dörren, sa Tja och snodde nio av våra datorer. Jag hade öppnat dörren, hälsat på dem. Pratat med dem. Trott att de var byggnadsarbetare, hela kontoret höll på att stambytas och målas om. En halvtimme senare upptäckte en konsult att hans laptop var borta. Polisen kom, jag skulle lämna vittnesmål. Insåg då att min iakttagelseförmåga är lika keff som mitt lokalsinne.

Kanske är det ingen i klassen som minns kvinnan på cykel. I så fall kan jag ju hitta på.

Kommentera

