Sömndrucket lämmeltåg


Imorse skulle sotaren komma till mitt bostadshus. Sedan länge har de boende haft lappar på kylen med tydlig information om hur vi ska gå till väga.
Tisdagen den 27 september skulle nyckel lämnas i porten kl. 07.15, om man inte var hemma under dagen.
07.14 öppnade jag min dörr samtidigt som nästan alla mina grannar gjorde detsamma. Under fem minuter såg jag fler människor i trapphuset än vad jag gjort under hela den tid jag bott här.
Eller förresten. Inte fler, men andra människor. På väg ner satt lappar fästa här om där.

Min nyckel är hos Eva Britt i b-huset och liknande.

Synkroniserat agerande fascinerar mig. Kanske är det en föreningsstörning. Jag är så van vid att ingen dyker upp fast de sagt att de ska, att när alla plötsligt gör som de blir tillsagda, samtidigt dessutom, då hajar jag till.

Ännu har jag inte varit hemma och sett sotarens bärsärk. Men jag har sett mina grannar i tofflor och pyamas.

Kommentera

